200
REGISTRES D
[i 57o]
Et après disner, se trouverent en l'Hostel de lad. Ville plusieurs desdictes dames, damoiselles et bour­geoises de lad.Ville, ausquelles et aux sieurs et bourgeois y estans fut donnée, environ l'heure de trois heures de rellevée, par lesd, sieurs une fort excel­lante collation de confitures, dragées, pâtisseries de toutes sortes, et aultres choses en tel cas requises, avec instrumens et musicque aussi fort excellante.
Au mesme instant, mesdictz sieurs feirent allumer led. feu, tirer l'artillerie et donner ung muyd de vin au peuple, qui fut deffoncé et beu publicquement en lad. place de Greve, avec gasteaux; ayant aupara­vant faict publier à haulte voix par l'ung des sergens d'icelle Ville ces motz ou semblables :
A LA MEMOYRE DU MARIAGE DU ROY ET DE LA ROYNE
CESTE PIRAMIDE ET FEU DE JOYE ONT ESTÉ BASTIZ.
PAIX ET ALLEGRESSE PERPETUELLE À TOUS LES ESTATZ.
DE LA VILLE.
Ce qui estoit fort excellant à veoir, pour estre les choses si dextrement faictes et executées quelles furent par la bonne et grande providence desd, sieurs, et avec une grande joye et aplaudissement du peuple qui par là demonstroict l'aise qu'il avoit de tel mariage.
Ce trophée de joye faict, executé et passé comme dessus, au grand contentement d'ung chacun, sans aulcun desordre, mescontentement ou tumulte, cha­cun se retira en son logis W.
à l'entrée de lad. eglise'1', marchans devant eulx lesd, archers, arbalestriers, arquebusiers et sergens de Iad. Ville, à pied, ayans leurs robbes de livrées. Et après lesd, sieurs, alloient les Quartiniers de lad. Ville aussi à cheval.
Et estans arrivez en lad. eglise, où estoient ja messieurs les Presidens et bien grand nombre de Conseillers, Procureur et Advocatz du Roy de la court de Parlement, vestuz de leurs robbes rouges, assis au plus hault lieu aux haultes chaises à main senestre, mesd. sieurs prindrent séance èsd. chaises dud. costé, au lieu accoustumé, ensemble lesd, sieurs Procureur, Receveur et Greffier'2', chacun selon son ordre. Et oyrent la saincte Messe qui y fut célébrée par l'un des chanoines de lad. eglise à diacre et soubz-diacre, et musicallement chantée par les chantres or­dinaires d'icelle, en fort grande devotion et reverance.
La Messe dicte, mesd. sieurs retornerent au mesme ordre en l'Hostel de lad. Ville, où estoit pré­paré le disner en la maniere accoustumée eu tel cas, où se trouverent partie desdictz sieurs Presi­dens et Conseillers de la Court, des Presidens et Maistres des Comptes et aultres.
Ce pendant le Maistre de l'Artillerie auroit, par Ie commandement desd, sieurs, faict mener et charger grand nombre d'artillerye et de boettes en Iad. place de Greve.
Ensemble auroict esté dressé devant l'Hostel de la Ville une grand piramide de boys, haulte eslevée, pour faire led. feu de joye, à laquelle y avoit force fuzées et lances à feu.
CCCLII [XXXIX]. — Touchant les haultes eaues.
7 décembre 1570. (A, fol. 22 v°; B, fol. 25 v°.)
"De par le Bo y et les Prevost des Marchans et Es­chevins de la ville de Paris.
"Pour obvier à tous inconveniens et nauffraiges qui peuvent advenir à l'occasion des haultes eaues,
il est très expressement commandé et enjoinct à tous marchans voicturiers par eaues, gardes de basteaux et autres qu'il appartiendra, ayans basteaulx au dessus des pontz de ceste ville de Paris, de iceulx
que vous, avecques le Procureur, Receveur et Greffier, avez acoustumé d'avoir, que pour l'équippage de voz serviteurs et montures pour lesd, deux entrées, c'est assavoir à chacun de vous, Prevost des Marchans et Eschevins, Procureur, Receveur et Greffier, la somme de cinq cens livres tournois; et quant aux Conseillers et Quartiniers et autres officiers de notredicte Ville, suivant que vous en advi-serez et ordonnerez. ..n (Archives nat., Cartulaire de ld Ville au xvi' siècle, KK 1012, fol. 33o v°.)
(1) C'est-à-dire à Notre-Dame, comme on le voit à l'article précédent. Le Registre capitulaire de cette dale est muet sur la céré­monie religieuse célébrée dans la cathédrale.
<-' Ces trois mots ont été raturés dans A.
I-) Dans le Registre B, le dernier quart du folio 25 r°, àla suite de cette relation, est resté en blanc.